تبلیغات
ارتباط آبی ارتباط آبی - هتلداری هوشمند Smart Hotel
mouse code|تغییر شکل ماوس
فا تولز ، ابزار رایگان وبمسترابزار پرش به بالا
فروتن باش، پیش از آنکه تو به دنیا بیایی خیلی از کارها انجام شده بود                                         وقتی از ته دل خوشحالی، بگذار چهره ات این شادمانی را نشان دهد                                         از صمیم قلب عشق بورز. ممكن است آدمی لطمه ببیند، اما تنها راه استفاده بهینه از حیات همین است                                         نظم و انضباط را با ملایمت در هم بیامیز                                         برای رسیدن به کمال مطلوب تلاش کن، اما به ممتاز بودن هم قانع باش                                         همیشه داوطلب باش.گاهی اوقات مشاغلی که ظاهرأ پرطرفدار نیستند شانس های بزرگی به ارمغان می آورند                                         برای اینكه همیشه آسوده خاطر باشی سعی کن تصمیماتی که می گیری با ارزش های وجودیت هماهنگ باشد                                         برای مسافرت از آژانس های مسافرتی استفاده کن نه تنها هزینه زیادی ندارد بلكه باعث صرفه جویی در وقت و انرژی و کار هم می شود                                         همیشه از خودت عكس داشته باش و هر سه سال یكبار عكس های جدید بگیر                                         سعی کن از بیمه ای استفاده کنی که مالیات زیادی از آن کسر نشود                                         درباره موضوعی که درست متوجه نشده ای قضاوت نكن                                         علامت خاصی بین خودت و همسرت در نظر بگیر و در مجامع و میهمانی ها با او رد و بدل کن تا بداند در محافل شلوغ هم به او توجه داری                                         هیچوقت قراردادهایی را که در متن آنها جاهای خالی وجود دارد امضاء نكن

پردازش اطلاعات

سیستم های رزرو کامپیوتری ، برای اولین بار توسط شرایتون در سال 1956 سازماندهی شد و بعدها در اوایل 1960 توسط  Holiday Inns  توسعه یافت . هم اکنون اکثر هتل های بزرگ زنجیره ای دارای سیستم های رزرو بین المللی کامپیوتری مخصوص به خود می باشند. این سیستم ها مبتنی بر اینترنت و یا تلفن هستند.

یکی از اصلی ترین سیستم های عملیات کامپیوتری هتل ، سیستم مدیریت زمین (PMS ) است . این سیستم یکپارچه، بسیاری از مکان های کارکردی هتل را به یکدیگر مرتبط می سازد و امکانات دستیابی به شبکه ی رزرو هتل را فراهم می کند و کارت های اعتباری معتبر را قبول می کند. سیستم PMS، مجموعه ای از هزینه های بالقوه ی مهمانان مانند هزینه ی رستوران ، هزینه ی اتاق مهمان ، تلفن های راه دور و سیستم های عمومی ادارات را در بر می گیرد. یکی از مهمترین امکانات سیستم پذیرش الکترونیکی این است که به آسانی لیست اتاق های موجود را تشخیص می دهد و اطلاعات مهمانان شامل اولویت اتاق و همچنین عضویت در برنامه ها را به طور مداوم ردیابی می کند.

هرکدام از این سیستم ها دارای امکانات جدیدی هستند که در آینده با نوآوری های بسیاری همراه خواهد بود. برای مثال استفاده ی بیشتر از صقحات شنیداری و دیداری و ... یکی از توانایی های این گونه سیستم ها ست که در کنار امکانات و خدمات رایج در هتل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برخی کاربردهای سیستم اتوماسیون هتل، شامل موارد ذیل است:

 

-   رزرو میهمان

پذیرش مهمان و فایل حسابداری (لیستی از هزینه های مهمان برای اتاق ، غذا و نوشیدنی و تلفن و ....)

-  حسابداری شامل حسابرسی شبانه ، حساب های جاری ، حساب های قابل پرداخت و دفترچه حساب عمومی

-  حسابداری آژانس های مسافرتی ( صورت کارمزدهایی که باید پرداخته شوند)

- گزارشات عملکرد ماهیانه و روزانه

- گزارشات  پرداخت

-  لیست موجودی( اموال و انبار )

 

 

ارتباطات از راه دور:

دومین منطقه ی تکنولوژی که تأثیر بسزایی بر صنعت هتل داری داشته است ارتباطات از راه دور است. یکی از مهم ترین سیستم های این حوضه که مهمان نیز از آن راضی است، سیستم نلفن است که بر اساس  PBX یا سانترال Private Branch Exchange داخلی قرار گرفته است. سیستم های الکترونیکی امروزی همان مزایایی را که مهمانان در داخل خانه یا محل کار از آن برخوردارند را ارائه می دهند. شماره گیری سریع، ارسال داده (چنانچه مهمان لپ تاپ داشته باشد)، صندوق صوتی، نمایش شماره مبداء، امکانات برای کنترل کردن شامل کنترل کردن از راه دوردرهای اتاق، باز یا بسته کردن پرده ها، فراهم آوردن اطلاعات ضد حریق از طریق بلندگوی اعلام پیام اضطرای و ...هشدار اتوماتیک به برجک هتل، زمانی که مهمانی از اتاق خود تماس اضطراری می گیرد، ارسال هشدارهای رد یاب دود یا حرکت به میز پذیرش از حسگر های امنیتی دیگر، اعلام وضعیت اتاق های پر برای تمیز کردن آن ها و آماده سازی اتاق های خالی و سیستم حساب گر تلفن این امکان را برای هتل فراهم می آورند تا به طور خودکار تماس راه دور را تشخیص دهند و با فراهم آوردن فهرستی دقیق از شماره های گرفته شده هزینه تماس را از مهمان اخذ کنند.

 

 

کنترل انرژی :

از زمانی که برای اولین بار تحریم نفت خاورمیانه در سال 1973 انجام شد، قیمت انرژی از اهمیت روز افزونی برخوردار شده است. سابق بر این پیشرفت فن آوری هزینه ها را افزایش می داد ولی امروزه در نتیجه ی افزایش بهره وری سیستم ها موجب کاهش هزینه ها شده است.  طراحی دقیق و صحیح وسایل گرمایشی و سرمایشی، سیستم های تهویه و تصفیه ی هوا، روشنایی و گرم کننده ی آب و کنترل آن ها موجب صرفه جویی می شود. البته سود نسبی بوده و به نوع و اندازه هتل، شرایط آب و هوایی، تزئینات و مصالح به کار رفته در هتل بستگی دارد.

 

 

در بررسی های انجام گرفته رایج ترین فن آوری های کنترل انرژی، مشخص شده اند و بسیاری از این فن آوری ها در اغلب هتل ها یا اقامتگاه ها به عنوان معیار در نظر گرفته می شوند. این فن آوری ها با بکارگیری از حس گرهای الکترونیکی در هتلها شامل موارد زیرند:

محدود کننده ی جریان آب:

جریان آب دوش های حمام را کنترل می کند و استفاده از آب داغ را کاهش می دهد.

 

کنترل اتوماتیک روشنایی:

کنترل برنامه ریزی شده ی نور و روشنایی با تضعیف یا گردش نور مناطق خاص و در نظر گرفتن زمان هایی برای روشن یا خاموش کردن نور بعضی مکان ها براساس برنامه ریزی از پیش تعیین شده.

 

کنترل کننده های حداکثر تقاضا:

 محدود کردن کلی انرژی مصرفی در زمانی خاص از طریق خاموش کردن تجهیزات خاص

سیستم های بازیابی گرما:

 استفاده دوباره از گرمای آشپزخانه ، رختشوی خانه  و موتور خانه.

حس گرهای اشغالی:

روشن کردن چراغ های سالن های جلسات ، ادارات و مناطق دیگر به طور خودکار زمانی که این مکان ها پر هستند.

حس گرهای اشغالی اتاق مهمان:

حس گر اشغالی مادون قرمز افزون بر کنترل نور، به طور خودکار دما یاسیستم تهویه ی اتاق ر ا نیز کاهش می دهد و در اتاق های اشغالی شرایط مطلوب به وجود می آورد.

سیستم های مرکزی ساختمان، کنترل نقاط مذکور را با کنترل نقاطی که قابلیت یکپارچه کردن سیستم های امنیتی آتش، پردازش داده و تلفن را دارند، ترکیب می کنند. این سیستمها دارای رایانه هایی هستند که دائما برعملکرد تجهیزات ساختمان نظارت دارند و فقط در صورت لزوم آنها را روشن می کنند.

 

  

سیستم های حفاظتی

علت افزایش تخریب و آتش سوزی در هتل ها بین سال های 1980 و 1990 ، سیستم های اطفاء حریق هتل ها افزایش یافته اند.

هتل های MGM Grand در نوادا ، هتل Dupont Plaza در سن ژون  پورتوریکو و هتل STOUFAR در وست چستر، بیشترین آمار تلفات ناشی از آتش سوزی را به خود اختصاص داده اند. نتیجه تحقیقاتی که به منظور بررسی علل  بروز آتش سوزی در این هتل ها انجام گرفته است این است که می بایست استانداردها و شیوه های طراحی هتل اصلاح شوند و استفاده از فن آوری های جدید شامل سیستم های رد یابی ، هشدار دهنده و اطفاء حریق افزایش یابند. در نتیجه در کشورهای غربی بیشتر هتل ها به جدید ترین سیستم های حفاظتی تجهیز شده اند و هتل های فاقد سیستم های حفاظتی مورد تائید نمی باشند.

اجباری بودن نصب این سیستم ها طبق قوانین ساختمانی، یکی از عواملی بود که بر وجود سیستم های حفاظتی تاثیر گذاشت. برای مثال آتش سوزی ناشی از اختلالات الکتریکی در هتل بوستون موجب شد تا مقامات شهری معیارهای حفاظت از ژنراتورهای اظطراری را تغییر و اصلاح کنند.

علی رغم منطبق بودن طرح سیستم های حفاظتی هتل ها با قوانین قبلی، هتل های در حال ساخت، طرح های امنیتی و حفاظتی خود را به روز کردند. برای مثال آتش سوزی جدی در هتل  FORTH WORTH تگزاس، موجب شد حتی به قسمت نه چندان مرتفع اتاق های مهمان نیز آبپاش نصب کنند.

آتش سوزی هتل دیگری نزدیک شیکاگو موجب تغییر قوانین شد. بدین طریق تعداد سیستم های خروجی در راهروهای اتاق های مهمان افزایش یافت تا دود را از ساختمان خارج کند.

در نتیجه این آتش سوزیها و بسیاری دیگر، انجمن های حفاظت از آتش را بر آن داشت تا توسعه دهندگان را در بکارگیری فن آوری جدید حتی زمانی که مقررات هتل سازی آن ها را لازم نمی داند، تشویق کند . هدف نهایی، نصب سیستم های حفاظتی کامل در هتل های سرتاسر جهان است .

 

 

فن آوری تامین امنیت جانی عبارتند از:

 

سیستم های خودکار هشدار و ردیابی آتش

ساختمان هایی که مجهز به آبپاش ها هستند

پانل های اعلام گر مرکزی

سیستم های ارتباط صوتی آتش نشان ها

پله های خروجی ضد دود

ژنراتورهای اظطراری (سیستم های هشدار دهنده ، روشنایی ، تخلیه دود)

همچنین مقررات ساختمان سازی ، تجهیزات ساختمانی بسیاری را مشخص می کند تا بدین طریق هم از ساکنین و هم از ساختمان حفاظت شود.

افزون بر قوانین تامین امنیت، بعضی از کشورها دارای قوانین ساختمانی بسیاری هستند که اغلب قوانین امنیتی شهری بر اساس آن تدوین شده اند. بسیاری از کشورهای دیگر دارای قوانین ساختمانی دقیق و مختصری هستند . هر چند تا حدی به هم شبیه بوده اند اما جزئیات این قوانین با یکدیگر متفاوت اند .  برای مثال تعداد آب پاش های یک هتل بسته به قانون اعمال شده از 1 تا 5 آبپاش متفاوت است. حتی در موارد خاص مانند اتاق هایی که مشرف به محوطه باز هستند تعداد آب پاش ها بیشتر است.

از اینرو معیارهای هتل بایستی مطابق با قوانین حفاظتی باشند. از آنجائیکه صنعت هتل داری اهمیت زیادی برای حفاظت آتش قائل  می شود شرکت های بزرگ ملی و بین المللی استانداردهای حفاظت از آتش مخصوص به خود را اعمل می کنند که حتی از قوانین حفاظتی بهتر عمل می کنند.

امروزه مالکینی که از به کار بردن جدیدترین اقدامات امنیتی و حفاظتی امتناع می ورزند، خطر می کنند و خود مسئول مشکلات امنیتی ساختمان هستند. برای مثال یک هتل در واشنگتن قفل های الکترونیکی جدید را نصب کرد وخود مسئولیت دزدی های گذشته ی هتل را عهده دار شد. زیرا قفلهای قدیمی از امنیت لازم برخوردار نبودند. تلاش های بسیاری برای اعمال این اصول قانونی انجام شده است. از این رو متصدیان و طراحان هتل بایستی به دفت معیارهای امنیتی را در نظر بگیرند و آنها را در تمامی هتل های تحت مالکیت و مدیریت خود به کار برند. در اغلب قوانین، نصب ردیاب های دود یا گرما در تمامی اتاقهای مهمان و مناطق عمومی اجباری است.

ردیاب ها معمولا بالای تخت و در فواصل منظمی در راهروها قرار می گیرند. ردیابهای گرمایی ویژه در آشپزخانه ها، رختشوی خانه ها و مناطق مکانیکی قراردارند و طوری تنظیم شده اند که در درجه حرارت بالا، عمل می کند.

چگونگی ثبت شدن هشدار مهم است از این رو افزون بر هشدار صوتی محلی ، سیستم سیگنالی به نزدیک ترین آتش نشانی هتل نیز هشدار می دهد. همچنین سیستم ، به کارمندان هتل در مورد اتاق هشدار می دهد و می توان مهمانان هتل را به سرعت راهنمایی کرد.

 

سیستم های امنیتی:

در حالیکه سیستم های پیشرفته در برابر آتش یا مواردی مانند زمین لرزه از عموم محافظ  می کند، سیستم های امنیتی جدید از مهمانان ، کارمندان و مکان ها در مقابل جنایت محافظت می کنند.

به منظور محافظت از مردم و اماکن در مقابل دزدی ، تهاجم فیزیکی ، اعمال زور، احتراق ، اعمال تروریستی، سیستم های امنیتی هتل شامل 3 جزء اصلی می شوند:

سیستم های قفل کننده

دوربین های نظارتی

 انواع مختلف هشداردهنده ها

سیستم های رمزدار، عناطر اصلی امنیت هتل هستند و در طول چند سال گذشته دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته اند، فقل های مکانیکی عملا از هتل ها حذف شده اند و جای خود را به سیستم های کلید الکترونیکی کارتی که اکنون معیارند سپرده اند. پیش از رواج کلیدهای الکترونیکی کارتی، هتل ها مجبور بودند پس از این که وسیله ای دزدیده یا گم می شد، فقل را عوض کنند، هر چند علیرغم هزینه و زمانی که صرف این کار می شد، اما مجددا اتفاقات روی می داد. در نتیجه سیستم های کلید کارت در ساختمان های هتل رایج شد زیرا با توجه به ثبت کارت مشخص می شد کدام کارمند یا غیر قصد ورود غیر مجاز داشته است.

دومین قسمت اصلی سیستمهای امنیتی هتل ، استفاده از تلویزیون مدار بسته است سیستم نظارت تلویزیونی هتل های بزرگ در اداره امنیت و در ساختمان های کوچک تر در بخش مرکز تلفن پذیرش هتل ها قرار دارند.

برای اسکن محوطه خارجی و مکانهای داخلی که حضور افراد متفرقه به ان جا ممنوع است از دوربین استفاده می شود. می توان دوربین ها را طوری تنظیم کرد که تنها زمانی که زنگ خطر به صدا در می آید یا در قسمت ممنوعی باز می شود، روشن شوند. در موارد دیگر بویژه در سالن ها سیستم های مدار بسته مداوم محل را بررسی می کنند.

مکان های مختلف هتل همچون ورودی های انبار و بخش های امانت (مکان هایی که پول زیادی در آن جا وجود دارد) دارای دوربین مدار بسته اند.

سومین عنصر امنیت هتل ، نصب زنگ خطر ورود غیر مجاز در مکان های خاص است.

این سیستم ها شامل انواع مختلف مدارهای الکتریکی ، چراغ های چشمک زن و ردیاب های حرکتی هستند. سیستم های فوریتی و آماده ، هتل را کاملا محافظت می کنند.

ردیاب های ورود غیر مجاز را می توان در انبارها و مکان های خاص همچون صندوق امانات به پایانه امنیتی و .... نصب کرد که اینها اجازه می دهد متصدی هتل ، مقامات را از تمامی این سیستم های امنیتی آگاه و همچنین آموزش موثر کارمندان ، امنیت مهمانان و کارمندان را افزایش دهند و حق بیمه هتل را کاهش می دهد.

 

سیستم های صوتی و تصویری:

با افزایش تاکید بر سمینارها و گردهمایی ها ، هتل ها از فناوری های صوتی و تصویری جدیدی که مزایای بسیار دارند، استفاده می کنند.

الف) – تکنولوژی های دستی

-   پیجینگ هتل

-   ویدئو کنفرانس

-    تفریحات تلویزیون

-    سیستم های تفریحی / اطلاعات اتاق مهمان

 

ب ) سیستم های آنتن دار شامل :

-   سیستم های اطلاعات تفریحی ، مدیریت انرژی ، امنیتی و ضد حریق

اکثر این سیستم ها به شکلی دیگر از مدت ها پیش به کار می روند. همچون فن آوری های دیگر، این سیستم ها نیز با افزایش نوآوری های جدید، پیچیده تر می شوند. تکنولوژی های دستی با رشد سیستم های ارتباطی و کامپیوتر در حال توسعه اند . برای مثال کارمندان خدماتی یا مهندسی می توانند با ناظرین خود ارتباط نزدیکی برقرار کنند و در حالی که در مکان های دوری هستند اطلاعات خود را به پایگاه داده هتل بفرستند. حوزه ی دیگر استفاده از ترمینالهای کامپیوتری برای تفریح ، کار و دستیبابی به اطلاعات است . ویدئو تل که متصدی سرویس های الکترونیکی در دنیا است اخیرا دریافته است که درصدی از مهمانان هتل ها مایلند برای استفاده از برخی خدمات، هزینه اضافی پرداخت کنند. این خدمات شامل: دریافت اخبار خبرگزاری ها و بهای روزانه بورس و دیگر اخبار اقتصادی است. اهم بررسی مداوم صنعت که نشان دهنده افزایش سرمایه سیستم هاست و هم معرفی محصولات جدید در کنفرانس های سالانه تکنولوژی ، این مطلب را تائید می کند که نوآوری در هتل ها و اقامت گاه های جدید جذابیت بیشتری در جذب مشتری های خواهند داشت.





نوع مطلب : هتلداری، گردشگری، 
برچسب ها : فناوری در هتلداری، هتلداری هوشمند، گردشگری هوشمند،
لینک های مرتبط :

سه شنبه 28 شهریور 1396 04:27 ق.ظ
Hey There. I found your blog using msn. This
is a very well written article. I'll make sure to bookmark it and come
back to read more of your useful info. Thanks for the post.

I will certainly comeback.
جمعه 13 مرداد 1396 11:24 ب.ظ
This is a good tip especially to those new to the blogosphere.
Brief but very accurate information… Many thanks for sharing this one.
A must read post!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


به نام خالق آسمان آبی ...
وبلاگ ارتباط آبی در نظر دارد آنچه را که می تواند نسبت به ایجاد نقش و جایگاه انسانها در هر شرایط زندگی و شغلی که با هر فرهنگ و رنگ باشد ارتباط برقرار کند.

مدیر وبلاگ : علیرضا فیضی




Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
نظرسنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟








فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید










کلیه حقوق این وبلاگ برای ارتباط آبی محفوظ است