تبلیغات
ارتباط آبی - اصول خانه داری در هتل - معرفی کارکنان
 
ارتباط آبی
نوشتارهایی به رنگ آبی ...
درباره وبلاگ


به نام خالق آسمان آبی ...
وبلاگ ارتباط آبی در نظر دارد آنچه را که می تواند نسبت به ایجاد نقش و جایگاه انسانها در هر شرایط زندگی و شغلی که با هر فرهنگ و رنگ باشد ارتباط برقرار کند.

مدیر وبلاگ : علیرضا فیضی
نظرسنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟








معاون بخش خانه داری:


در هتل های بزرگ برای هر نوبت کاری یک معاون سرپرست خانه داری در نظر گرفته می شود . این فرد توانایی اداره  قسمت خانه داری هتل های کوچک را دارد و و در هتل های متوسط می تواند به عنوان معاون سرپرست خانه داری انجام وظیفه کند و با گرفتن
راهنمایی و دستور از سرپرست بخش  کارهای مربوط به نظافت و نگهداری را در یک نوبت کاری انجام دهد .

وظایف معاون خانه‌داری


1. کنترل حضور و غیاب کارکنان بخش خانه‌داری و تنظیم برنامه مرخصی آنها.

۲. جمع آوری اشیاء مانده از مسافران و تحویل آنها به قسمت انبارداری.

۳. کنترل اتاق‌داران (این کنترل قبل از به کار پرداختن اتاق‌دارها انجام می‌شود تا لباس‌هایشان مرتب و تمیز باشد).

۴. در صورت غیبت رئیس خانه‌داری، انجام کلیه وظایف او بر عهده معاون خانه‌داری خواهد بود.

۵. کمک به امور مربوط به رئیس خانه‌داری.

سرپرست میز کنترل :

سرپرست میز کنترل که مرکز توزیع اطلاعات بخش خانه داری محسوب می شود مهمترین شخص در امور این بخش است.اتاق کنترل باید در تمام شبانه روزمجهز به نیروی انسانی آماده به خدمت مهمان و کارکنان هتل باشد زیرا مهمان ها و کارکنان هتل برای انتقال یا دریافت اطلاعات با این بخش تماس خواهند گرفت.وظیفه سرپرست اتاق کنترل ایجاب می کند تا درباره اتاق های تخلیه شده و تحویل اتاق هایآماده با بخش فرانت آفیس هماهنگی نماید.این شخص مسؤل دریافت و پیگیری شکایاتی که از وضع نگهداری اتاق ها توسط مسؤل خانه داری اعلام می شود نیز می باشد.

سرپرست طبقه :

مسؤل نگهداری ،نظافت ،زیبایی طبقه در محدوده اتاق مهمان،راهروها ،راه پله ها و انبار های طبقه می باشد.

سرپرست محوطه عمومی :

مسؤل نگهداری ،نظافت و زیبایی فضاهای عمومی هتل مانند رستوران ها ،چایخانه ،سالن ضیافت ،باغ ،دفاتر اداری ،محوطه تجاری کلوپ ورزشی،استخر ، ورودی هتل و پارکینگ می باشد.

سرپرست شب :


ماهیت خاص این کار به گونه ای است که ایجاب می نماید سرپرست شب توانایی انجام هر گونه کاری در مورد خانه داری ،شامل نظارت بر عملیات میزکنترل ،توزیع ملزومات پارجه ای و لباس کارکنان در مواقع ضروری و غیره را داشته باشد.حیطه کاری این شخص تمام اتاقهای هتل ،محوطه عمومی و همچنین اتاقهای ملزومات پارچه ای و لباس کارکنان می باشد .او به کمک گروه خود در شب برای انجام هر چه بهتر امورخانه داری منحصرا مسؤل و پاسخگو بوده و دارای قدرت تصمیم گیری بیشتری از سایرسرپرستان می باشد چرا که او مسؤلیت امور خانه داری در شب را به عهده دارد.

سرپرست اتاق لباس های کارکنان :


متصدی این شغل کار مربوط به لباس های کارکنان هتل را انجام می دهد.  کار تهیه ، نگهداری ، نظافت ، شست وشوی البسه کارکنان از جمله کارهای این سر پرست می باشد .


متصدیان اتاق لباس کارکنان :

این متصدیان در تحویل البسه کار تمیز به کارکنان ودریافت لباس های کار کثیف و ارسال آنها به لباسشویی به سرپرست اتاق لباس
کارکنان
کمک می کند .

مامورین انبار ملزومات پارچه ای / اتاق لباس کارکنان :

در اتاق های نگهداری لباس کارکنان و ملزومات پارچه ای برای جا به جا کردن ، شمارش و بسته بندی لباس کارکنان و ملزومات پارچه ای تعدادی مامور نیز انجام وظیفه می کنند .

مسؤل انبار ملزومات پارچه ای :

 این شخص مسؤل گرفتن ، انبار کردن ، توزیع و شستشوی تمام ملزومات پارچه ای مثل ملحفه ها ، حوله ها ، رو میزی ها ، دستمال سفره ها و غیره میباشد . داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع ملزومات پارچه ای از وظایف مهم او محسوب می شود .


متصدی ملزومات پارچه ای :

سرپرست قسمت را برای توزیع ملزومات پارچه ای و ثبت آمارآنها در صورت لزوم یاری می دهد.

خیاط خانه :

یكی از مواردی كه نباید آن را از نظر دور داشت، خیاطخانه هتل است ،كه بایستی جزو تاسیسات، نزدیك لباسشویی وانبارمربوط به وسایل خانه داری ایجادوزیر نظر سرپرست خانه داری اداره می شود. اكثر مسافرانی كه به قصد اقامت چند روزه، وارد هتل می شوند، هنگام عزیمت از مبدأ غالباً وسایلی از قبیل نخ و سوزن و نظایر آنها با خود نمی آورند و گاهی اتفاق می افتد كه لباس اضافی هم مراه خود نداشته باشند و بعضی از ضرورتها یی كه مسافرت را پیش می آورد ، مجالی باقی نمی گذارد كه مسافرآنچه را كه بدان نیازخواهد داشت جزو وسایل سفرخودمنظور نماید.


وظایف :

علامت گذاری كلیه ملحفه ها و روبالشی ها و این قبیل وسایل(از نظراینكه معلوم شود متعلق به كدام طبقه از هتل است) نیز از وظایف خیاطخانه خواهد بود. در صورتی كه این قسمت مجهز و آماده باشد، دوخت و دوز پرده ها بخصوص یونیفرم یا روپوش و لباس مخصوص پرسنل هتل را نیز به عهده خواهد گرفت و این قبیل كارها از لحاظ هزینه نیز مقرون به صلاح و صرفه هتل خواهد بود.تعداد كاركنان و كارگران قسمت مورد نظر ، بستگی به نیاز هتل و كمیت كارهای مربوط می باشد.

پزشک :

پزشک در هتل کارهای درمانی ، سرپایی و یا در واقع بصورت اورژانسی و بعنوان پیشگیری در درد ها و التهابهای بدنی انجام میدهد .که این خود جز، خدمات ویژه هر هتل محسوب میشود.هتل‌ها علی‌الخصوص در شیفت عصر و شب مشخص شد که بیشتر میهمانان هتل‌ها که درخواست خدمات پزشکی دارند عموما مشکلاتی چون اختلالات گوارش، ضعف عمومی، سردرد، خستگی و... دارند كه به جهت نبود پزشک در هتل‌ها در بیشتر مواقع آنها را به مراکز درمانی اطراف هتل منتقل می‌كنند.

محل استقرار پزشکان در هتل‌ها  :


یک کلینیک با امکانات و تجهیزات موردنیاز اولیه برای درمان سرپایی بیماران و تزریفات و کپسول اکسیژن ضروری است. اتاق پزشکان دارای داروخانه نیست و تنها مقدار محدودی داروی اولیه خریداری شده و در اختیار پزشك کلینیک قرار می‌گیرد. تمام افراد به صورت رایگان پوشش داده می‌شوند.

 

مسؤل نظافتچی ها :

این فرد بر کار افرادی که کارهای سنگین نظافت را خصوصا در فضاهای عمومی هتل انجام می دهند نظارت می کند.این شخص می تواند در نوبت کاری شب که در بعضی مناطق کار کردن خانم ها ممنوع است وظیفه سرپرست فضاهای عمومی را نیز انجام دهد.در هتل های متوسط این شخص می تواند مسؤل قسمت خانه داری نوبت شب نیزباشد.

نظافتچی ها :


معمولا افراد چابکی هستند که کارهای سنگین نظافت را درفضاهای عمومی و اتاق ها انجام می دهند.وظیفه آنان جارو کردن ،تمیز کردن مبلمان ،پنجره ها ،شستن زمین ها و نظافت اشیاء فلزی و غیره است.


متصدی سرویس های بهداشتی :


این شخص،زن یا مرد،مسؤل نظافت و نگهداری سرویس های   بهداشتی در فضاهای عمومی هتل است. تهیه صابون،حوله و در صورت تایید مدیر هتل ، مواد خوشبوکننده برای آنها نیز به عهده او می باشد.


متصدی رختکن :

این سرویس مخصوص هتلهای بزرگ به ویژه در نقاط سردسیر است که هنگام ورود مهمان ها کلاه و پالتوهایشان را نگهداری می کنند تا به راحتی در هتل حرکت کنند.مسؤل این کار باید شماره و علامت مخصوص به لباس و کلاه نصب نموده آنرا درمحل
مناسب نگهداری و هنگام خروج به مهمان تحویل دهد
.


مسؤل فضای سبز :


اغلب هتلها برای کارهای فضای سبز با مؤسسات خارج از هتل قرارداد می بندند.ولی برخی از هتلهای بزرگ متخصص فضای سبز مخصوص دارند که به باغ هتل رسیدگی می نمایند و همچنین گل های مورد نیاز داخل هتل را تامین می کند.مصرف گل در
بخش خانه داری هتل برای تزیین قسمتهای مختلف مانند سالن ضیافت ،اتاق ها ،رستوران
ها  ،لابی ،دفاتر مختلف و غیره زیاد است.به همین دلیل متخصصین باغبانی و گل آرایی دراین امر به مسؤلین خانه داری یاری می دهند.


سر باغبان :


گروه باغبان ها را در نگهداری و تامین نیاز های فصلی هتل سرپرستی می کند.

 

باغبان ها :


کارهای معمولی مثل کندن خاک،کاشتن گل ،آبیاری و غیره را به  طور روزانه در هتل انجام می دهند.


 

 


 





نوع مطلب : نظام آراستگی، هتلداری، گردشگری، 
برچسب ها : هتلداری، گردشگری، خانه داری در هتل،
لینک های مرتبط :
جمعه 3 شهریور 1396 06:21 ب.ظ
I've been surfing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
It's pretty worth enough for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did,
the internet will be much more useful than ever before.
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:00 ب.ظ
Hi friends, how is the whole thing, and what you desire
to say about this article, in my view its truly remarkable in favor of me.
یکشنبه 20 فروردین 1396 08:08 ق.ظ
Having read this I thought it was really informative.
I appreciate you finding the time and energy to put this short article together.
I once again find myself personally spending a significant amount of
time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :