تبلیغات
ارتباط آبی - راهبردهای عملیاتی در صنعت گردشگری
 
ارتباط آبی
نوشتارهایی به رنگ آبی ...
درباره وبلاگ


به نام خالق آسمان آبی ...
وبلاگ ارتباط آبی در نظر دارد آنچه را که می تواند نسبت به ایجاد نقش و جایگاه انسانها در هر شرایط زندگی و شغلی که با هر فرهنگ و رنگ باشد ارتباط برقرار کند.

مدیر وبلاگ : علیرضا فیضی
نظرسنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟








قسمت دوم :

ج) راهبردهای نهادی

افزایش ایجاد تسهیلات گردشگری- ایجاد سازمان منسجم و کارا، استفاده از نیروی آگاه در تشکیلات بخشی، ایجاد بنیاد توسعه جهانگردی و ایرانگردی، ایجاد شورای تبلیغات گردشگری، ایجاد واحدهای تسهیلات و خدمات در راستای جذب گردشگر متناسب با توان اقتصادی مسافران و جذب درآمد برای شهر همراه با افزایش کیفیت زندگی ساكنین  پیشنهاد می‌گردد.

ایجاد مناطق گردشگری و تفریحی در شهرها - با توجه به اثر مثبت مکان‌های گردشگری و استادیوم‌ها در شهرها بر اشتغال و افزایش درآمد، ایجاد مناطق گردشگری و تفریحی در شهرها (فضاهای سبز، پارک‌ها، بوستان‌ها، شهربازی‌ها و دیگر اماکن توریستی) و تأمین مالی آن توسط بخش خصوصی و دولت، می‌تواند در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و توسعه شهر‌ کمک شایانی نماید. لذا به مسئولین سیاسی و اقتصادی کشور توصیه می‌شود در این زمینه اقدامات اساسی و لازم را مبذول نمایند.

ایجاد كارگروه بررسی آثار گردشگری- تشکیل یک کمیته دایمی كه به بررسی و مطالعه آثار و عواقب رفت و آمد گردشگرها به شهرهای موضوع گردشگری و بررسی آثار این فعالیت به اقتصاد کل کشور بپردازد و نتایج حاصل از این بررسی‌ها در سیاست‌گذاری کلان کشور، به منظور جذب گردشگر لحاظ شود. بر اساس تجربیات سایر كشورها و با توجه به ویژگی های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی هر شهر، كلیه نهادهای ذی صلاح با تشكیل كارگروهی هر چه سریع­تر سیاست‌هایی را تدوین نمایند كه زمینه سرمایه­گذاری داخلی و خارجی در ییلاقات، اماكن تاریخی، موزه ها و ایجاد مراكز متنوع خرید با امكانات و تسهیلات مناسب فراهم شود تا از این طریق از جنبه‌های اقتصادی ورود گردشگر به شهرها بیش از پیش استفاده شود.

 

 

د) راهبرد ترویجی

تبلیغات- جهت استفاده بیشتر از جذابیت‌ها در شهر پیشنهاد می‌شود میزان تبلیغات بین مردم شهر جهت تصحیح رفتار مردم با گردشگران با توجه به امکانات توسعه گردشگری در شهر افزایش یابد، همچنین باید تبلیغات بیشتر جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری در درون شهر و برون شهر جهت جلوگیری از تخریب و توسعه امکانات و تسهیلات گردشگری انجام گیرد.

شناسایی بیشتر كلان‌شهرها به شهروندان سایر كشورها- نتایج مطالعات نشان می‌دهد كه عمده كلان‌شهرهای كشور به‌گونه ای مناسب به کشورهای منطقه شناسانده نشده‌اند كه این منجر به كاهش گردشگران کشورهای اطراف به این شهرها می‌شود. بنابراین لازم است با اجرای برنامه‌هایی هدفمند شهرها و جنبه های زیارتی- تفریحی و غیره آن بیشتر به شهروندان سایر کشورها شناسانده شود. در این راستا اتخاذ سیاست دوستی و نزدیکی با کشورها و همچنین معرفی هر چه بهتر جاذبه‌های گردشگری شهری در کشور به‌صورت ملی و بین‌المللی از طریق تبلیغات تلویزیونی، طراحی سایت‌های گردشگری، تبلیغ جاذبه‌های گردشگری روی اتوبوس‌های شهری در استان‌ها و حتی کشورهای خارجی و همچنین فراهم‌سازی بستری مناسب و اجتناب از تنش‌های داخلی و بین‌المللی و همچنین رفع مشکلات ویزا برای گردشگران خارجی می‌تواند به توسعه صنعت توریسم در کشور کمک شایانی نماید.

بهره‌گیری از تجربۀ موفق شهرهای پرطرفدار گردشگران جهانی- مطالعه، مقایسه­ و نگاهی بر تجربۀ موفق شهرهای پرطرفدار گردشگران جهانی می­تواند سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان را در شناخت نقاط قوت و ضعف و ارزیابی بهتر جایگاه شهرها در صنعت و اقتصاد گردشگری جهانی یاری رساند و در جهت بهره‌گیری بهینه از ظرفیت­های ناب و برجستۀ شهرهای ایرانی و دستیابی به جایگاهی شایسته در میان مقاصد گردشگری جهان راهگشا باشد.

توسعه تورهای مناسب و ارزان- نتایج مطالعه نشان داد كه با افزایش تعداد افراد خانواده كه به شهرها مسافرت می­كنند، میزان ماندگاری زائرین كاهش می‌یابد كه مهمترین دلیل آن، افزایش هزینه‌های مسافرت است. لذا توسعه تورهای مناسب و ارزان به عنوان یكی از راهكارهای اصلی توسعه صنعت توریسم كه باعث كاهش هزینه­های مسافر می‌شود تأثیر بسزایی بر ماندگاری زائرین دارد. همچنین باید فعالیت تورها و كاروان‌های فعال در سطح كشور به‌صورت حرفه‌ای انجام شود كه لازمه آن، برنامه­ریزی و سیاستگذاری در سطح كلان می باشد.

ه) راهبردهای اجرایی

ایجاد کمپ‌هایی جهت استقرار گردشگران در مجاورت اماكن گردشگری- به منظور جلوگیری از استقرار پراکنده گردشگران در سطح شهر پیشنهاد می‌شود کمپ‌هایی جهت استقرار گردشگران در نقاط نزدیک به نقاط جذاب گردشگری ایجاد گردد. همچنین ایجاد نمایشگاه‌ها و غرفه‌های فروش لباس و کفش و غذاهای محلی، اقلام فرهنگی و هنری، صنایع دستی، سوغاتی‌های مخصوص و اسباب‌بازی‌های کودکانه در مجاورت اماکن گردشگری می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و در نتیجه توسعه‌ی اقتصادی شهر شود. لذا پیشنهاد می‌شود که با ایجاد این‌چنین تسهیلاتی در نزدیکی اماکن گردشگری به رونق اقتصاد شهر بیش‌ از پیش توجه شود.

ساخت استادیوم‌ها در مناطق نزدیک به مراکز اصلی شهر – با توجه به اثر مثبت و معنی‌دار استادیوم‌ها بر اشتغال و همچنین تحقیقات سانتو[1] که مکان قرارگیری استادیوم‌ها را روی توسعه‌ی اقتصادی شهر مهم قلمداد نموده است، می‌توان عنوان نمود که استادیوم‌های نقاط مرکزی شهر به علت نزدیکی به مراکز تجاری شهر، توانایی جذب و تحریک افراد بیشتری را از نقاط دیگر برای خرید دارند. بنابراین، انتظار می‌رود در کشور اگر تصمیمی برای ساخت استادیوم و یا انتقال تیم‌ها به شهرها وجود داشته باشد، حتی‌الامکان استادیوم‌ها در مناطق نزدیک به مراکز اصلی شهر ساخته شوند. در صورت عدم ساخت استادیوم‌ها در مناطق مرکزی شهرها، ایجاد بازارچه‌های مواد غذایی و نوشیدنی، وجود تسهیلات مناسب همچون هتل، مسافرخانه‌، هتل‌آپارتمان‌، غذاخوری‌ و فست فود در نزدیکی استادیوم‌های محل برگزاری رقابت‌ها، برای افزایش درآمد و همچنین ایجاد اشتغال باید مورد اهمیت و برنامه‌ریزی مسؤلین قرار گیرد.

اقدامات موردی و اجرایی- در جهت توسعه صنعت گردشگری انجام اقدامات اجرایی مانند رفع ضعف خدمات هتل­داری و رستوران­داری، توجه خاص به گردشگری الکترونیکی (ET[2])، اختصاص قسمت­های قدیمی شهرهای تاریخی به فعالیت­های گردشگری، استفاده از توان محیطی مناطق سردسیر در جذب گردشگر (مانند پیست اسکی و جشنواره های زمستانی و مجسمه­های یخی)، توسعه اردوگاه‌های تفریحی (کمپینگ­ها)، ایجاد دهکده الگوهای معماری، تقویت دسترسی (زمان و هزینه سفر) مناطق گردشگرپذیر، استفاده از کویر در صنعت گردشگری ضروری می‌باشد.

جمع بندی مدیریتی

گردشگری در جهان كنونی، صنعتی پاك و سومین پدیده اقتصادی پویا، پر رونق و رو به توسعه است كه پس از صنایع نفت و خودروسازی گوی سبقت را از دیگر صنایع جهانی ربوده است. به گونه‏ای که بر اساس برآورد سازمان جهانی جهانگردی، ارزش وجوه حاصل از جهانگردی و مسافرت در دهه‏های آتی با سرعتی افزونتر از تجارت جهانی به سطحی بالاتر از اقلام صادراتی در دیگر بخش‏های اقتصادی خواهد رسید.

از لحاظ اقتصادی امروزه گردشگری بزرگترین و متنوع ترین صنعت دنیا به حساب می‏آید و با 200 میلیون نفر شاغل، گردش مالی سالانه آن به حدود 4/5 تریلیون دلار می رسد .با این همه، اگرچه ایران از نظر منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری در زمرة ده كشور نخست جهان است، متأسفانه همة آمارهای سازمان جهانی جهانگردی در سال­های گذشته از روند بسیار كند ورود گردشگران به ایران و در نتیجه، سهم ناچیز این صنعت در درآمد ناخالص ملی کشورمان حكایت دارد.

با توجه به پتانسیل‌های موجود گردشگری در ایران و عدم وجود امکانات و زیرساخت‌های مناسب ضروری است تا نهادها و ارگان‌های مسؤل راهبردهای عملیاتی مناسب را در جهت بهبود وضعیت صنعت گردشگری اتخاذ نمایند در این راستا این فصل به ارائه راهبردهای عملیاتی در پنج گروه اصلی شامل راهبردهای برنامه‌ریزی، اقتصادی، نهادی، ترویجی و اجرایی پرداخته است.



[1] Santo

[2] Electronic Tourism





نوع مطلب : گردشگری، مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 24 شهریور 1396 06:55 ق.ظ
Very energetic article, I liked that bit. Will there be
a part 2?
جمعه 13 مرداد 1396 11:22 ب.ظ
Greetings from Ohio! I'm bored at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break.
I love the knowledge you provide here and can't wait to take
a look when I get home. I'm shocked at how quick your blog loaded on my cell phone ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, excellent site!
شنبه 11 مرداد 1393 10:23 ب.ظ
سلام. وبلاگ توپی داری. دوست داشتی یه سری به ما هم بزن.سایت فروش vpn داریم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :