تبلیغات
ارتباط آبی - راهبردهای عملیاتی در صنعت گردشگری
 
ارتباط آبی
نوشتارهایی به رنگ آبی ...
درباره وبلاگ


به نام خالق آسمان آبی ...
وبلاگ ارتباط آبی در نظر دارد آنچه را که می تواند نسبت به ایجاد نقش و جایگاه انسانها در هر شرایط زندگی و شغلی که با هر فرهنگ و رنگ باشد ارتباط برقرار کند.

مدیر وبلاگ : علیرضا فیضی
نظرسنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟








قسمت اول :

 

الف) راهبرد برنامه‌ریزی

 توجه به رویدادهای متنوع به عنوان ظرفیت جذب گردشگر-  یکی از زمینه‌های جذب گردشگر در کلان‌شهرهای کشور وجود رویدادهای متنوع فرهنگی، تاریخی و مذهبی کشور است. اما آن‌گونه که باید و شاید از هیچ‌کدام از این فرصت‌ها در کلانشهرها برای جذب گردشگر استفاده نشده یا سیاست‌هایی وجود داشته که مانع از برگزاری مراسم ملی و مذهبی و یا میزبانی رویدادها شده است. شهرهای کشور باید با برگزاری جشنواره‌های مختلف، میزبانی رویدادهای ورزشی، برپایی نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی و به راه‌انداختن فستیوال‌ها و کارناول‌های خیابانی به جذب گردشگر شهری و ورود ارز به کشور و جذب سرمایه اقدام نمایند. همان‌گونه ذکر شد این رویدادها از یادمان‌های تاریخی تا آیین‌های باستانی و مذهبی و میزبانی رویدادهای ورزشی را می‌تواند شامل شوند.

[1] گردشگری الکترونیک بکارگیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگردی تعریف می گردد.گردشگری الکترونیک منعکس کننده دیجیتالی کردن همه فرایندها و زنجیره ارزش در گردشگری ، مسافرتی ، مهمان نوازی و صنایع خدماتی می باشد .

 

توسعه همكاری مراكز گردشگری با مراكز آموزشی به منظور توجه بیشتر به جذابیت‌های شهر در جهت کنترل اثرات تخریبی بر روی پتانسیل‌های گردشگری و استفاده از نیروهای متخصص و افزایش اختیارات سازمان‌های مرتبط با گردشگری و جذب نیروهای متخصص لازم است زمینه تغییر آموزش‏های نظری به آموزش‏های کاربردی مورد نیاز صنعت گردشگری با تأكید بر دانش بومی از طریق توسعه ارتباط هتل­ها، آژانس­ها و رستوران­ها با دانشگاه­ها و سایر مراكز آموزشی فراهم گردد.

توجه به حفظ بناهای تاریخی- در جهت افزایش مدت ماندگاری جاذبه‌های میراث فرهنگی، توسعه امکانات زیربنایی و جاذبه‌های جنبی، ایجاد مراکز عرضه تولیدات سنتی، برپایی نمایشگاه‌ها، تورهای مردم‌شناسی و جشن‌های سنتی، بازسازی گرمابه‌ها یا حوضچه‌های قدیمی با تغییر کاربری باید تدابیر لازم صورت گیرد.

برنامه‌ریزی جهت افزایش ماندگاری گردشگران در شهرها- نتایج مطالعات نشان می‌دهد كه اطلاع‌رسانی مناسب از مكان‌های تفریحی، تاریخی، مذهبی و غیره موجود در شهرها و همچنین ییلاق‌های اطراف آن تأثیر بسزایی بر ماندگاری زائرین دارد. در این زمینه، توزیع نقشه و بروشورهای مناسب، اطلاع‏رسانی از طریق وب‌سایت‌ها و همچنین برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند تأثیر بسزایی بر سطح آگاهی زائرین و گردشگران نسبت به مكان‌های تفریحی داشته باشد. همچنین نتایج مطالعات نشان می‌دهد كه گردشگرانی كه به صورت خانوادگی به شهرها  مسافرت می‌كنند تمایل به ماندگاری بیشتری دارند. لذا لازم است كه نیازسنجی مناسبی در این رابطه صورت گیرد كه این امر در فراهم كردن امكانات و تأمین نیازهای آنها در جهت ماندگاری بیشتر، تأثیر بسزایی بر افزایش حضور گردشگران دارد.

سیاست‌گذاری‌های بلندمدت در زمینه فراهم آوردن بسترهای گردشگری برای سایرکارکردهای گردشگری- باید جاذبه‌های اصلی شهر شناسایی و در کنار آن نیز از سایر کارکردهای گردشگری بهره برد و زمینه استفاده از سایر کارکردها نظیر ورزشی، تاریخی، فرهنگی و درمانی نیز در شهرها را فراهم آورد. لذا سیاست‌گذاری‌های بلندمدت در زمینه فراهم آوردن بسترهای گردشگری برای سایر کارکردهای گردشگری شهر ـ که کمتر مورد بهره‌برداری گردشگران قرار می‌گیرد ـ می‌تواند مزایای قابل توجهی برای شهر و ساکنان آن به همراه داشته باشد. ارائه تصویر مناسبی از سایر کارکردها و اطلاع‌رسانی به گردشگران از طریق هتل‌ها و مهمانسراها و تهیه بروشور از مناطق هدف، یکی از ابزارهای مورد استفاده در بسیاری از نقاط دنیا برای جذب گردشگر می‌باشد.

ایجاد نگرش یكپارچه در ابعاد مختلف- در راستای شناخت عمیق امكانات و ظرفیت‌های موجود و شناخت تجربیات جهان در مورد شیوه‌های تنوع بخش اقتصادی و روابط بین‌المللی و بازارهای جهانی، منطقه‌ای ایجاد نگرش یكپارچه در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و مدیریتی به منظور ایجاد هماهنگی بین سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نهادی مسؤل ضروری به نظر می‌رسد در این راستا می‌توان به موظف شدن شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها برای در اختیار گذاشتن زمین مورد نیاز تأسیسات گردشگری، صدور مجوز برای تأسیس و ایجاد دفاتر گردشگری و غیره اشاره نمود.

تدوین طرح‌های توسعه گردشگری- به منظور شناسایی کامل محل‌های ویژه طبیعی، تاریخی، فرهنگی و پتانسیل‌های اقتصادی، صنعتی و پزشکی در مناطق مختلف کشور (شهر و روستا) که دارای توانایی جذب گردشگر بوده و همچنین به منظور آگاهی از روند تحولات گردشگری (مانند حجم گردشگری، مسیر حرکت‌ها، مناطق مختلف، تصورات ذهنی گردشگران) نحوه توزیع تسهیلات خدماتی، سهم گردشگری در اقتصاد کشور و بررسی موانع و مشکلات در هریک از مناطق گردشگری، تلاش برای حضور در عرصه بین‌الملل و شناسانده شدن به عنوان یك چهره گردشگر پیشنهاد می‌شود طرح‌های توسعه گردشگری در شهرها تدوین گردد.

بکارگیری برنامه‌ریزی راهبردی به منظور توسعه گردشگری - امروزه صنعت گردشگری یکی از پررونق‌ترین فعالیت‌های انسان‌ها در سده بیست و یکم به شمار می‌رود. بنابراین با برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه گردشگری، با هدف افزایش کمی تعداد گردشگران و سپس افزایش کیفی خدمات، می‌توان به توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها دست یافت. برنامه‌ریزی راهبردی به عنوان روشی نظام یافته برای اخذ تصمیمات و اجرای اقدامات سازنده جهت هدایت جریان توسعه یک سامانه، کارکرد و بنیاد برنامه‌ریزان را در جهت نیل به اهداف برنامه‌ریزی توسعه گردشگری یاری می‌رساند.

رفع تنگناهای توسعه گردشگری- تنگناهای توسعه گردشگری در کشور به عوامل مختلفی بستگی داشته که این عوامل به گروه عوامل زیربنایی، تأسیسات اقامتی و رفاهی، نیروی انسانی، موانع فرهنگی قابل تقسیم است. عوامل زیر بنایی شامل کمبودهای موجود در بخش حمل ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی بوده که باید سیستم حمل و نقل از طریق توسعه و بهبود تأسیسات زیربنایی در حد استاندارد جهانی توسعه یابد. با توجه به این امر که هتل‌ها دچار فرسودگی و کهولت شده‌اند دولت می‌تواند با اعطای اعتبارات و حمایت از بخش خصوصی در جهت تأسیس هتل‌ها و مراکز اقامتی، این بخش‌ها  در حداستانداردهای بین‌المللی در جهت جذب هر چه بیشتر گردشگر خارجی توسعه دهد. در زمینه نیروی انسانی باید آموزش‌های لازم به افراد به عنوان راهنمایان تور و یا میزبانان مراکز اقامتی در جهت برخورد مناسب با گردشگران خارجی داده شود.

 

 

ب) راهبردهای اقتصادی

همکاری شبکه‌های بانکی در خصوص تسهیلات اعتباری - همکاری شبکه‌های بانکی در خصوص تسهیلات اعتباری می‌تواند کمک ارزنده‌ای در توسعه صنعت گردشگری باشد که عمده‌ترین راهکارهای مناسب عبارت‌اند از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در امر توسعه بخش با نرخ سود واحدهای صنعتی، موظف شدن شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها برای در اختیار گذاشتن زمین مورد نیاز تأسیسات گردشگری، صدور مجوز برای تاسیس و ایجاد دفاتر گردشگری و دریافت هزینه‌های مربوطه (مالیات و عوارض) و غیره براساس تعرفه‌های صنعتی، ایجاد سازمان مدیریت توسعه و سرمایه‌گذاری در تشکیلات بخش، ایجاد امکانات مناسب برای استفاده از کارت های اعتباری بین المللی گردشگران خارجی.

اتخاذ سیاست‌های تشویقی - چنانچه با اتخاذ سیاست‌های تشویقی مناسب مانند ارائه سفر کارت، تخفیف های دوره ای و غیره  به گونه ای اقدام شود که گردشگران ترغیب شوند تا در طول سال دفعات بیشتری را به شهرها سفر نمایند، مسلماً زمینه بهره‌گیری از منافع اقتصادی سفر به شهرها بیشتر فراهم می‌شود.

پایین‌آوردن هزینه‌های اسكان گردشگران- نتایج به دست آمده از مطالعات انجام شده در شهرهای ایران به خصوص شهرهای مذهبی مانند مشهد -كه بعد گردشگری مذهبی آنها قویتر از سایر ابعاد و كاركردهای گردشگری می‌باشند- نشان می‌دهد كه  اسكان در مهمانپذیر و مهمانسرا و همچنین حسینیه تأثیر مثبت و معنی­داری بر ماندگاری بیشتر زائرین و گردشگران دارد که به نظر می‌رسد که هزینه کمتر چنین محل­های اسکان یکی از عوامل اصلی در این رابطه باشد. لذا نظارت قوی بر محل­های اسكان (مهمانپذیر، مهمانسرا و غیره)، به‌خصوص در ایام ویژه و همچنین جهت دهی زائرین به مسافرت به چنین شهرهایی در فصولی كه تراكم زائر به مراتب كمتر است (به­دلیل كاهش هزینه‌های اقامت) می‌تواند تأثیر بسزایی بر ماندگاری زائرین داشته باشد.

آماده‌سازی شرایط ورود بخش خصوصی در زمینه گردشگری - با توجه به عدم حضور شایسته و لازم بخش خصوصی در صنعت گردشگری، كه بخش­هایی از آن به دلیل شرایط اقتصادی و دیر­بازده بودن آنها در شرایط تورمی است،  توسعه صنعت گردشگری با محوریت بخش خصوصی توصیه می­گردد. آماده‌سازی شرایط ورود بخش خصوصی در زمینه گردشگری عمدتاً از طریق تبلیغات، تأمین، توسعه و بهبود زیرساخت­ها، اعطای تسهیلات ارزان قیمت، اعتمادسازی، معرفی فرصت­ها و پروژه­ها سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری با تحلیل­های فنی، مالی و اقتصادی و افزایش امنیت می­تواند حاصل شود.

تأمین و توانمندسازی پرسنل بخش‌های خصوصی و دولتی مناطق گردشگری- تأمین و توانمندسازی پرسنل بخش‌های خصوصی و دولتی مناطق گردشگری یکی از ارکان مهم رشد و توسعه اقتصادی و موفقیت پایدار این مناطق است. دستیابی به اهداف تعیین شده در مناطق گردشگری از جمله رشد و جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و کسب درآمدهای ارزی جز از طریق توانمندکردن نیروی انسانی شاغل در این مناطق امکان پذیر نمی‌باشد. نیروهای توانمند با جلب رضایت گردشگران، افزایش کیفیت کار و بهره‌وری، افزایش قدرت تصمیم گیری و حل مشکلات، نقش اساسی در رشد و توسعه مناطق گردشگری و موفقیت پایدار این مناطق دارند. مدیران توانمند مناطق گردشگری، می‌توانند تا حدود زیادی به اهداف تعیین شده دست پیدا کرده و باعث موفقیت پایدار این مناطق شوند بر این اساس در راستای تامین و سازمان‌دهی نیروی انسانی اعطای تسهیلات در جهت افزایش رشته‌های مرتبط با گردشگری در دانشگاههای منطقه، اولویت دادن به مردم محلی از طریق مشارکت در توسعه گردشگری مناطق و توزیع مساوی درآمد ناشی از آن بین ساکنان محلی، طراحی و توسعه استاندارهای مهارت‌های حرفه‌ای و برنامه‌های آموزشی عملی و طراحی سیستم آزمون شغلی و صدور گواهینامه پیشنهاد می‌گردد.

رفع عوامل اصلی بازدارنده توسعه گردشگری الکترونیکی-  طبق تحقیقات عوامل فرهنگی-  اجتماعی مانند آشنا نبودن مردم و مسؤلان با ساختار و عملکرد و سودمندی فعالیت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، عوامل فنی- تکنولوژیکی مانند کمبود پهنای باند اینترنت و مشکلات فنی در طراحی وب سایت ها از عوامل اصلی بازدارنده توسعه گردشگری الكترونیكی می‌باشند كه باید در جهت رفع این موانع اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین باید به چند زبانه شدن وب‌سایت‌ها و پشتیبانی از زبان‌های زنده دنیا و به خصوص زبان کشورهای همسایه و استفاده از سیستم های اطلاع‌رسانی جدید در وب سایت‌های گردشگری از جمله سیستم خبر رسانی (RSS) كه به کاربران امکان اطلاع از آخرین به روزرسانی وب‌سایت‌ها را بدون مراجعه به وب سایت می‌دهد، توجه گردد.

 





نوع مطلب : گردشگری، مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:53 ب.ظ
Nice post. I was checking constantly this blog and I am impressed!
Very helpful information particularly the last part
:) I care for such information a lot. I was looking
for this certain info for a long time. Thank you and good luck.
شنبه 4 شهریور 1396 02:29 ب.ظ
Hello! I know this is somewhat off topic but I was wondering if
you knew where I could get a captcha plugin for
my comment form? I'm using the same blog platform as yours and
I'm having difficulty finding one? Thanks a lot!
جمعه 13 مرداد 1396 09:30 ب.ظ
What's Happening i am new to this, I stumbled upon this I
have found It positively useful and it has helped me out loads.
I hope to give a contribution & help different customers like its helped me.
Great job.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :